Na czym polega metoda kompleksowej analizy ABC?
Coraz większą popularność na rynku zdobywa Kompleksowy ABC-analiz to metoda, który umożliwia klasyfikację zasobów firmy według stopnia ich ważności oraz ocenę efektywności ich wykorzystania. Dzięki analizie ABC można podzielić cały asortyment, w zależności od ich wpływu na zysk, na cztery grupy.
Pozwala to, po pierwsze, na wyodrębnienie kluczowych pozycji. Po drugie, umożliwia skupienie się na analizie czterech grup oraz prowadzenie działań zgodnie z kategorią towaru.
Metoda ta opiera się na zasadzie Pareto, odkrytej w 1897 roku. Zgodnie z tą zasadą, „20% wysiłku przynosi 80% rezultatu”. W zależności od przedmiotu analizy, można to sformułować inaczej: 20% asortymentu przynosi 80% zysku; 20% klientów generuje 80% naszego przychodu itd. Tak wygląda standardowa analiza ABC.
Metoda analizy ABC ma szerokie zastosowanie, ponieważ pozwala na analizę praktycznie każdej sfery działalności firmy, w tym:
- Asortymentu pod kątem wolumenu sprzedaży i rentowności,
- Klientów pod względem liczby zamówień,
Metoda Kompleksowa analiza ABC – co to jest i do czego służy?
Dlaczego warto przeprowadzać kompleksową analizę ABC?
Kompleksowa analiza ABC pokazuje ogólną sytuację, opierając się na dwóch bardzo ważnych kryteriach: ilości i wartości. Wynik tej analizy dzieli się na cztery grupy: pierwsza grupa - AA; druga - BB, AB, BA; trzecia - AC, CA, BC, CB; czwarta - CC. Omówmy teraz opis każdej z grup:
Kategoria AA – to tak zwane gwiazdy, które sprzedają się bardzo dobrze w doskonałej cenie. Należy uważnie obserwować tę kategorię, ponieważ zazwyczaj jest ona bardzo konkurencyjna.
BB, AB, BA – to kategoria produktów, na których opiera się Twój biznes. Produkty te sprzedają się dobrze i przynoszą stabilne zyski. Należy dobrze znać tę kategorię, co pozwoli na właściwe planowanie budżetu.
CA, AC, BC, CB – to kategoria produktów, nad którymi należy popracować. Można albo podnieść cenę, albo zwiększyć sprzedaż.
CC – to kategoria produktów, która wymaga największej uwagi, ponieważ te produkty generują straty.
Przykład Kompleksowa analiza ABC
Dla przykładu weźmy sprzedaż perfum w ciągu 6 miesięcy. lłość sprzedaży oraz wartość sprzedaży, dla każdego perfumu. W rezultacie otrzymaliśmy taką oto macierz:
Komentarz
Ogólnie sytuacja jest dobra: Doskonały wynik segmentu AA wyniósł 25%, te produkty cieszą się wysoką sprzedażą i przynoszą świetną rentowność. Segment BB, AB, BA osiągnął wynik 38 sztuk – 23%, w idealnej sytuacji ten segment powinien mieć najwyższy procent udziału. Segment AC, CA, ВC, CB wyniósł 29 sztuk – 16%, należy zwrócić uwagę na produkty z grupy BC – być może warto rozważyć podniesienie ceny. Segment CC wyniósł znacznie więcej, niż powinien – w idealnej sytuacji jego udział nie powinien przekraczać 2-3%.
WYNIK
- Każdy biznes wymaga analizy, a kompleksowa analiza ABC pozwala kontrolować sprzedaż, zyski, stany magazynowe oraz planować budżet.
- Do każdego biznesu należy podejść indywidualnie podczas przeprowadzania kompleksowej analizy ABC.
- Obecnie istnieje możliwość przeprowadzenia kompleksowej analizy ABC za darmo. Zarejestruj się na stronie i uzyskaj bezpłatny dostęp. https://checkbusiness.pl