logo
check
Na czym polega  metoda kompleksowej analizy ABC?

Na czym polega metoda kompleksowej analizy ABC?

Na czym polega metoda kompleksowej analizy ABC?

Coraz większą popularność na rynku zdobywa Kompleksowy ABC-analiz to metoda, który umożliwia klasyfikację zasobów firmy według stopnia ich ważności oraz ocenę efektywności ich wykorzystania. Dzięki analizie ABC można podzielić cały asortyment, w zależności od ich wpływu na zysk, na cztery grupy.

Pozwala to, po pierwsze, na wyodrębnienie kluczowych pozycji. Po drugie, umożliwia skupienie się na analizie czterech grup oraz prowadzenie działań zgodnie z kategorią towaru.

Metoda ta opiera się na zasadzie Pareto, odkrytej w 1897 roku. Zgodnie z tą zasadą, „20% wysiłku przynosi 80% rezultatu”. W zależności od przedmiotu analizy, można to sformułować inaczej: 20% asortymentu przynosi 80% zysku; 20% klientów generuje 80% naszego przychodu itd. Tak wygląda standardowa analiza ABC.

Metoda analizy ABC ma szerokie zastosowanie, ponieważ pozwala na analizę praktycznie każdej sfery działalności firmy, w tym:

  • Asortymentu pod kątem wolumenu sprzedaży i rentowności,
  • Klientów pod względem liczby zamówień,

Metoda Kompleksowa analiza ABC – co to jest i do czego służy?

Dlaczego warto przeprowadzać kompleksową analizę ABC?

Kompleksowa analiza ABC pokazuje ogólną sytuację, opierając się na dwóch bardzo ważnych kryteriach: ilości i wartości. Wynik tej analizy dzieli się na cztery grupy: pierwsza grupa - AA; druga - BB, AB, BA; trzecia - AC, CA, BC, CB; czwarta - CC. Omówmy teraz opis każdej z grup:

Kategoria AA – to tak zwane gwiazdy, które sprzedają się bardzo dobrze w doskonałej cenie. Należy uważnie obserwować tę kategorię, ponieważ zazwyczaj jest ona bardzo konkurencyjna.

BB, AB, BA – to kategoria produktów, na których opiera się Twój biznes. Produkty te sprzedają się dobrze i przynoszą stabilne zyski. Należy dobrze znać tę kategorię, co pozwoli na właściwe planowanie budżetu.

CA, AC, BC, CB – to kategoria produktów, nad którymi należy popracować. Można albo podnieść cenę, albo zwiększyć sprzedaż.

CC – to kategoria produktów, która wymaga największej uwagi, ponieważ te produkty generują straty.

Przykład Kompleksowa analiza ABC

Dla przykładu weźmy sprzedaż perfum w ciągu 6 miesięcy. lłość sprzedaży oraz wartość sprzedaży, dla każdego perfumu. W rezultacie otrzymaliśmy taką oto macierz:

komplex ABC

Komentarz

Ogólnie sytuacja jest dobra: Doskonały wynik segmentu AA wyniósł 25%, te produkty cieszą się wysoką sprzedażą i przynoszą świetną rentowność. Segment BB, AB, BA osiągnął wynik 38 sztuk – 23%, w idealnej sytuacji ten segment powinien mieć najwyższy procent udziału. Segment AC, CA, ВC, CB wyniósł 29 sztuk – 16%, należy zwrócić uwagę na produkty z grupy BC – być może warto rozważyć podniesienie ceny. Segment CC wyniósł znacznie więcej, niż powinien – w idealnej sytuacji jego udział nie powinien przekraczać 2-3%.

WYNIK

  • Każdy biznes wymaga analizy, a kompleksowa analiza ABC pozwala kontrolować sprzedaż, zyski, stany magazynowe oraz planować budżet.
  • Do każdego biznesu należy podejść indywidualnie podczas przeprowadzania kompleksowej analizy ABC.
  • Obecnie istnieje możliwość przeprowadzenia kompleksowej analizy ABC za darmo. Zarejestruj się na stronie i uzyskaj bezpłatny dostęp. https://checkbusiness.pl