logo
check
Co to jest analiza ABC?

Co to jest analiza ABC?

Co to jest analiza ABC - prostymi słowami?

Analiza ABC to skuteczna metoda oceny elementów biznesu, stosowana od ponad 40 lat. Jej celem jest klasyfikacja produktów, usług lub procesów według ich znaczenia dla firmy. To narzędzie, które pozwala szybko ocenić, co przynosi największe zyski i wymaga największej uwagi, a co generuje straty. Dzięki temu możemy podejmować strategiczne decyzje dotyczące optymalizacji działalności.

Kiedy i jak przeprowadzać analizę ABC?

Analizę ABC warto przeprowadzać regularnie, aby na bieżąco monitorować efektywność produktów, usług lub procesów. Może być stosowana zarówno w sprzedaży, jak i w ocenie dostawców, klientów, czy zarządzaniu zapasami. Narzędzie to może pomóc w lepszym planowaniu budżetu, zarządzaniu zapasami i optymalizacji strategii sprzedażowej.

Cel analizy ABC – zwiększenie zysków:

A – Najważniejsze produkty lub klienci, które przynoszą 80% zysków. Kluczowy segment, na którym powinniśmy się skupić.

B – Produkty lub klienci o średnim znaczeniu. Warto tutaj wprowadzić promocje lub działania marketingowe.

C – Produkty o niskiej rentowności. Należy rozważyć ich wycofanie lub zmianę strategii.

Jak przeprowadzić analizę ABC?

Zacznijmy od wyboru, co chcesz przeanalizować – czy to sprzedaż produktów, usług, klientów, czy może dostawców. Gdy już podejmiesz decyzję, możemy iść dalej.

Określ, za jaki okres chcesz przeanalizować wybrane dane. Zazwyczaj analiza ABC jest przeprowadzana na podstawie danych z okresu od miesiąca do roku, a nawet dłużej, w zależności od częstotliwości transakcji. Jeśli sprzedajesz domy, analizowanie trzech sprzedaży miesięcznie nie ma sensu. Ale w przypadku branży FMCG, gdzie transakcje są częste, analiza powinna być prowadzona regularnie.

Pobierz dane z systemu CRM lub innego narzędzia – zapisz je w pliku Excel. Dane powinny zawierać informacje, które chcesz przeanalizować, np. liczba sprzedanych sztuk lub wartość sprzedaży w danym okresie.

Teraz czas na Excel – w tabeli posortuj wartości od najwyższej do najniższej.

Zastosuj formułę narastającą i oblicz procentowy udział każdej pozycji w całości. Na końcu suma powinna wynosić 100%.

Teraz kluczowy moment – w nowej kolumnie wstaw formułę do obliczeń, a następnie posortuj dane według wyników.

Przykład z wykorzystaniem narzędzia CHECKBUSINESS

Aby zobaczyć, jak działa analiza ABC w praktyce, wejdź na stronę CHECKBUSINESS i skorzystaj z gotowego raportu. Oto kroki:

Wejdź na stronę https://checkbusiness.pl/pl.

1. Wybierz odpowiedni raport (w tym przypadku analiza ABC).

Wybierz odpowiedni raport

2. Wypełnij formularz i wybierz wcześniej przygotowany plik z danymi (np. nazwa klienta, liczba sprzedaży).

Wypełnij formularz

3. Zaznacz kolumnę, według której chcesz przeprowadzić analizę, np. ilość sprzedaży.

Zaznacz kolumnę

4. Jeśli zakładasz, że kolumny mogą się powtórzyć, zaznacz pole wyboru. Zaznaczamy wszystkie pola wyboru. I dalej.

Jeśli zakładasz

5. Kliknij „Wyślij”, aby otrzymać gotowy raport.

Kliknij „Wyślij”

6. W raporcie otrzymasz przejrzystą matrycę, która pokaże Ci, które produkty lub klienci przynoszą największe zyski (segment A), które wymagają dalszej pracy (segment B) oraz które generują straty (segment C).

7. Naciśnij przycisk, aby otrzymać analizę w formacie EXCEL.

W raporcie otrzymasz

PODSUMOWANIE.

Z tego raportu widzimy, że segment A obejmuje 36 klientów (36%). To klienci priorytetowi, na nich się koncentrujemy i uwzględniamy ich potrzeby.

Segment B obejmuje 24 klientów (24%), z którymi należy popracować. Nasza aktywność powinna być ukierunkowana na to, aby ci klienci przeszli do segmentu A.

Segment C obejmuje 39 klientów (39%) – to wysokie liczby, co oznacza, że wielu klientów nie przynosi zysków. Należy podjąć działania, a może nawet rozważyć rezygnację z części z nich.

Zwróć uwagę na specyfikę swojej działalności przy przeprowadzaniu analizy.

Wynik analizy ABC:

Analiza ABC pomaga nie tylko w ocenie sprzedaży, ale także w optymalizacji procesów biznesowych. To proste narzędzie pozwala szybko zidentyfikować obszary, które wymagają poprawy, oraz te, które przynoszą największe korzyści.

Dzięki narzędziu CHECKBUSINESS możesz w łatwy sposób przeprowadzić kompleksową analizę i zwiększyć zyski swojej firmy.

Korzystaj z narzędzia CHECKBUSINESS, aby zwiększyć swoje zyski.